Czy warto jeszcze inwestować w myjnie samochodowe?
W Polsce w ciągu kilkunastu ostatnich lat znacząco wzrosła popularność myjni bezdotykowych. Ruch w tych miejscach jest wzmożony szczególnie w dni przedświąteczne i weekendy. Jakie są rodzaje myjni? Ile kosztuje technologia? Jak rysuje się przyszłość tej branży?
Wypełnij formularz i porównaj do 5 ofert na myjnie bezdotykową
Myjnie samochodowe ich popularność na polskim rynku
Myjnie samochodowe zyskały na popularności w wyniku m.in. wprowadzenia zakazu mycia pojazdu w miejscu do tego nieprzeznaczonym, czyli np. na własnej posesji czy przed blokiem. To, ile wynosi mandat za jego złamanie zależy od lokalnego prawa. Niektóre media donosiły o karach finansowych sięgających kwoty nawet 500 zł.
Ponadto, jako społeczeństwo stajemy się coraz bardziej zamożni, kupujemy coraz to młodsze samochody i na ich kosmetykę przeznaczamy coraz więcej pieniędzy. Warto też zwrócić uwagę, że z uwagi na wysoką rentowność biznesu, jakim są szczególnie myjnie bezdotykowe, co rusz powstają nowe obiekty (nawet w mniejszych miejscowościach) i cieszą sporym zainteresowaniem wśród właścicieli aut.
Polski rynek myjni samochodowych cechuje się dużą dynamiką. Szacuje się, że od 2005 do 2015 roku samych myjni bezdotykowych powstało w Polsce około 2 tys.
Rodzaje myjni samochodowych:
Myjnie automatyczne
Wyróżnia się myjnie automatyczną tunelową i portalową. Myjnia tunelowa, jak już sama nazwa wskazuje, ma konstrukcję tunelu, przez który przeciągany jest pojazd. Natomiast myjnia portalowa składa się z bramy, która to porusza się nad stojącym w miejscu samochodem.
Zaletami tego rodzaju myjni samochodowej jest krótki czas mycia oraz dzięki temu wysoka przepustowość. Rozwiązanie to nie wykazuje się jednak najlepszą skutecznością mycia – szczotki, w które są wyposażone myjnie automatyczne nie docierają to każdego zakątka karoserii. Ceny myjni tunelowej wynoszą około 800 tys. zł, portalowej wahają między 200 a 500 tys. zł.
Myjnie ręczne
Tego rodzaju myjnie nie mają sobie równych, jeśli chodzi o dokładność mycia. Nawet najlepsza maszyna nie zastąpi, bowiem człowieka, który może dotrzeć do każdego zakamarka karoserii – oczywiście za pomocą odpowiedniej chemii. Zaletą myjni ręcznej jest także możliwość skorzystania z usług dodatkowych np. prania tapicerki. Myjnia ta jednak cechuje się małą przepustowością i długim okresem oczekiwania na swoją kolej.
Myjnie bezdotykowe
Myjnie bezdotykowe to obecnie najczęściej pojawiające się na rynku myjnie samochodowe. Są tanie (umycie pojazdu kosztuje kilka-kilkanaście złotych) i łatwo dostępne (atrakcyjne lokalizacje np. stacja paliw, supermarket). W zależności od rodzaju technologii: modułowa czy kontenerowa cena myjni bezdotykowej waha się od 250 do 500 tys. zł.
Producenci myjni automatycznych i bezdotykowych
Na polskim rynku działa kilkunastu producentów myjni samochodowych. Jednym z liderów tej branży jest Sultof. W jego ofercie są myjnie przeznaczone do niemal każdego rodzaju pojazdu – od osobowych, przez ciężarowe do nawet szynowych. Dodatkowo prowadzi sprzedaż m.in. odkurzaczy samoobsługowych czy oczyszczalni ścieków.
Kolejnym producentem jest funkcjonujący na rynku od 1990 roku Corrimex, który ma w ofercie m.in. myjnie bezdotykowe. Wieloletnie w branży posiada także MAYCO-WashTec. Jej specjalnością są przede wszystkim myjnie automatyczne. Szeroką gamę myjni samoobsługowych oraz portalowych i tunelowych ma również m.in. Aquarama.
Przyszłość branży myjni samochodowej
Eksperci przewidują, że najbliższych kilku latach rynek myjni samochodowych nadal będzie się dynamicznie rozwijać. Inwestorzy będą otwierać myjnie na obszarach także mniej zurbanizowanych, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać na mniej atrakcyjne. Istotne będzie jednak celne odczytanie potrzeb lokalnej społeczności – dostosowanie oferty myjni. Standardem z pewnością staną się bezdotykowe płatności kartą czy przez aplikację z wirtualnym portfelem.
Wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów w Polsce
W Polsce z roku na rok rośnie liczba pojazdów na polskich drogach. W 1990 roku zarejestrowanych było ich ponad 5 mln, obecnie według statystyk jest ich ponad 22 mln. Pod względem liczby samochodów na 1000 mieszkańców Polska już dogoniła większość krajów Europy Zachodniej, a niektóre przebiła. To wszystko sprawia, że myjnia samochodowa to bardzo perspektywiczny biznes w naszym kraju.
Czytaj także